iklan

Monday 14 March 2011

~bila dunia mengganas

Tengah lepak depan sofa, milo secawan, keropok ikan sepeket.,,,aku bukak tv dengan riang untuk tengok berita, mana taw kot-kot ada berita pasal dr rozmi ke, pasal sapa yang jadi pengetua af ke..
tiba-tiba tajuk berita tulis "Gempa bumi berukuran 8.9 skala ritcher melanda jepun..".

aku yang tengah gelak kat adik aku yang nangis sebab aku curi botol susu dia, terus diam, dan kusyuk dengar tentang berita tu...

"Gempa bumi terbesar pernah melanda Jepun berukuran 8.9 pada skala Richter semalam menyebabkan berlaku tsunami yang memusnahkan kawasan pantai di timur laut negara itu.
Ombak tsunami setinggi 10 meter itu setakat ini dilaporkan mengorbankan beratus-ratus orang dan menghanyutkan apa sahaja di laluannya termasuk rumah, kapal dan kereta. 
Palang Merah di Geneva berkata, ombak tsunami itu lebih tinggi daripada sesetengah kepulauan di Lautan Pasifik. - Reuters"


wa,,,,,ternganga...tiba-tiba aku terkenang nasib orang-orang jepun lepas ni, ada yang terpisah dari orang tersayang, rumah hancur, tambah-tambah berlaku lak letupan kat loji nuklear,....aku rasa kesian kat jepun, dulu time tsunami kat aceh, aku tak rasa kesian pon, tapi ntah la, dah jadi kat jepun aku rasa kesian lak,,mungkin sebab jepun antara negara kegemaran aku kot???

inilah salah satu cara dunia nak menunjukkan kepada kita, walau maju mana pon manusia, walau sebesar mana pon manusia, kita tak dapat nak menandingi kuasa tuhan pencipta alam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan